Op bezoek bij brouwerij Rabauw
Het is nog geen jaar geleden dat drie vrienden zich in het hart van Eindhoven vestigden met hun brouwerij om vanuit hier met trots, bier en plezier de wereld een stukje beter te maken. Maar dan wel op hun eigen manier.
Gijs Verhagen en Rik Feijen kennen elkaar al sinds hun jeugd. Toen speciaalbier nog niet echt een ding was en er nog gewoon Bavaria gedronken werd. Samen begonnen ze het speciaalbier café Gij&ik. En dit is waar het avontuur begint.
“Al vijf jaar hadden we de droom om een brouwerij te starten,” vertelt Rik. Lekker rommelen in de keuken met potten, pannen en eigen recepten. Maar het plaatje werd pas compleet met Ad Penninx. Ad merkte toen hij op het ROC werkte op dat het voor zowel studenten als docenten een sneltreinvaart voor prestatie was. “Terwijl ik het juist belangrijk vind dat je momenten hebt waar je stil staat en jezelf afvraagt, waar zijn we mee bezig? Klopt het nog?”
Met de brouwkunsten van Gijs, Ad zijn visie, en de daadkracht van Rik ontstond er een concept dat de wereld nog eens zou kunnen veroveren. Rabauw Craft Beer.
bij Rabauw Craft Beer werken het naar hun zin hebben.”
Rabauw is dan ook een geuzennaam. Rabauwen zijn mensen die de wereld net even wat anders zien, liever hun eigen weg kiezen, waardoor ze soms een beetje buiten de maatschappij vallen. “Ons doel is om deze mensen op de een of andere manier bij Rabauw aan de slag te laten gaan. Zodat ze kunnen ontplooien en bij ons hun plek vinden, of verder stromen. We hebben geen winstoogmerk. Het belangrijkste is dat de mensen die bij Rabauw werken het naar hun zin hebben,” zegt Rik.
Dit is een plek waar tijd is voor elkaar. “Ik geloof er echt in dat als je oprecht aandacht geeft en interesse hebt in mensen, dat de wereld uiteindelijk beter wordt. Als je iets voor een ander kan doen maakt dat het ook veel waardevoller op de lange termijn. En je merkt aan onze medewerkers dat ze zichzelf Rabauwen noemen. Het schept een verbondenheid,” vertelt Gijs met enthousiasme.
Dat je trots bent, dat je durft.”
Gaandeweg is het rabauwen ook echt een identiteit geworden. Soms moet je gewoon lekker eigenwijs zijn en het op je eigen manier doen. Want waarom zou je rechts gaan als je ook links kan? Ook al is dat misschien niet de meest voor de hand liggende keuze. Zoals ze dat hier zo mooi zeggen, “Wij doen het gewoon, want wij zijn Rabauwen.” En dat is dan ook terug te zien in het bier. “Blonde Rauwdouwer, Tripelende Landloper. Dit zijn termen die wij belangrijk vinden,” vertelt Ad. “Dat je trots bent, dat je durft.”
En zo heeft Rabauw in een korte tijd al veel mooie dingen bereikt. In oktober 2019 wonnen ze al de Gouden Gift van ORO. De Trotse Tripel is sinds januari dan ook van de tap te krijgen en een lokale kaaswinkel heeft een kaasfondue recept ontwikkeld met de Witte Woestaard. En dan zijn er nog de succesmomentjes waar het natuurlijk allemaal om gaat, zoals Sven. Samen met Stijn heeft hij de biertuin van Rabauw helemaal opgeknapt. Dankzij Rabauw is hij ook zelf helemaal opgebloeid en heeft nu een vaste baan.
Maar het avontuur is nog maar net begonnen. “We willen nog één groei stap zetten,” zegt Gijs, “daarna hoeven we niet veel groter te worden. Uiteindelijk willen we 1.000-1.500L per keer gaan brouwen, dus we zijn nu op zoek naar een grotere locatie.” Een belangrijke wens is namelijk om een stukje educatie toe te voegen aan het concept. Ad droomt ervan een startplek te creëren voor iedereen die binnenkomt. “Waar aandacht belangrijk is en je fouten mag maken.”
“Het zou heel mooi zijn,” zegt Rik, “je begint in de brouwerij, vervolgens stroom je door naar logistiek, marketing, of misschien wil je juist biertjes gaan tappen.”
Voorlopig zijn de Rabauwen nog te vinden in Eindhoven. Deze zomer is de biertuin maandelijks open en zijn er proeverijen. “We gaan binnenkort ook weer kriek maken met onze eigen kersen,” weet Rik te verklappen. Maar er is ook een grote kans dat er een Session IPA en RIS in het assortiment komen. Daarbij is er ook nog een collab met een andere sociale brouwerij in de maak. En wat staat er nog meer op de planning? “We willen ons meer gaan focussen op samenwerken met andere bedrijven die hetzelfde karakter hebben als wij,” vertelt Gijs. “We hebben een bepaalde boodschap die we over willen brengen met ons product, en dat doe je het beste samen met anderen.”